top of page
  • Obrázek autoraKuboj

VDT den 14. + 15. (34,4 km + 44,1 km; celkem: 524,3 km)

vrchol Alanac (kousek za) → pod Čardakem → Oton

SPOJOVACÍ ÚSEK A POZNÁVÁNÍ MÍSTNÍCH LIDÍ

Po 160 km dlouhém úseku téměr bez civilizace a na jedny zásoby jídla docházíme do Gračacu naprosto bez jídla a bez pití. Kvůli tomu jsme bohužel museli skipnout 10 km okružní stezku Mali princ, což je sice okružní odbočka, ale furt součástí trailu. Snad nám to trail odpustí. V Gračacu si dáváme vše, co jsme si za poslední dny mimo civilizaci vysnili. V restauraci s příjemnou obsluhou do sebe házíme pljeskavicu, škopácí, dvojitý presso a mrskáme dál. V tenhle moment jsme se dostali do takový spojovací části trailu, takže se jde dost po asfiči a dokonce i po hlavní silnici. Takže po bilý čáře na asfiči práskneme 12 km a dáváme šíro při krásně teplý noci pod vrcholem Čardak.

Patnáctý den nás probouzí vycházející Slunce a vrháme se na dvojvrchol Čardak - Oklinak. Jelikož cesta neni v tomhle místě vubec značená a neni ani na mapách.cz, tak jdeme poprvé na trailu čistě na azimut, který porovnáváme s gpx trasou z aplikace Outdooractive. Je totální horko už dopoledne a tak po 23 km spočineme u pramene (vyvěračky) řeky Zrmanja. Koupačka v ledový vodě krásně zchladí naše rozpálený těla. Dáváme oběd, šlofíka a kolem 16 hod pokračujeme podél Zrmanji dál na jih. K večeru se zastavíme u jednoho domu a prosíme o vodu. Kromě vody dostáváme rakiju a pivo. Zázrak! Místní nám také radí ať kopec nahoru směrem na Oton vynecháme. Je to prý totálně zarostlý a neprostupný. Po našich zkušenostech s do krve odřenými nohami dáváme na jejich rady a obcházíme tento úsek po silnici. Těsně než padne tma jsme v Otonu a prosíme u dalšího domu zase o vodu. Pán s rodinkou, který vlastní vihohrady v okolí nás zve k sobě. Tak jak tohle asi mohlo dopadnout? No během hodinový debaty v lámaný panslovanštině nám třikrát dolil sklenku a nakonec jsme přespali u něj na zahradě. Celkově na naší cestě zjišťujeme, že s kýmkoli se tu bavíme a povídáme o tom, že jdeme Via Dinaricu, tak si o nás myslí, že jsme úplní ale úplní blázni. Jsme pro ně taková atrakce a zpestření do života, že nás neustále na něco zvou a vyptávají se.

Když nad tím tak přemýšlím, oni jsou pro nás taky zpestření, jen s tím rozdílem, že my jim můžeme nabídnout akorát ty zážitky. 😊 Kuboj